Így avassuk be környezetünket, hogy nagyothalló van a társaságukban!
Tudjuk, hogy nem könnyű beszélni arról, hogy hallásunk már nem olyan megbízható, és tapasztaljuk azt is, hogy ügyfeleink számára fontos, hogy a hallókészülékük kellően diszkrét darab legyen. Mégis, bizonyos helyzetekben érdemes felfedni lapjainkat, és elárulni néhány információt környezetünknek arról, hogy milyen élethelyzetbe kerültünk.
Különösen akkor nehéz beszélnünk arról, hogy nagyothalló lett belőlünk, ha még friss az élmény, és nemrégiben tettünk szert az első hallókészülékünkre. Az első gondolataink valószínűleg ilyesmik lehetnek:
- Nem kell erről tudnia senkinek.
- Boldogulok így is, hogy nem tudják rólam, hogy nagyothalló vagyok.
- Ha ráfésülöm a hajam, észre sem veszik.
Meglepően jól lehet kompenzálni a halláscsökkenést társas helyzetekben: odaillő testbeszéd, bólogatás, mosolygás, közbevetett, társalgást továbbgördítő kérdések. Vannak helyzetek, amikor ezek működnek, de mi azt ajánljuk, hogy vállaljuk fel azt, hogy hallókészülékre támaszkodunk.
Azokban a helyzetekben ugyanis, amikor sokat számít a teljesítményünk és a megjelenésünk, hátrányos helyzetbe kerülhetünk. Ha a környezet nem tudja rólunk, hogy hallásproblémával élünk, téves, nem túl pozitív képet alakít ki rólunk.
Pedig megfelelő kommunikációval és segítséggel ugyanolyan életet élhetünk, mint akkor, amikor még a hallásunk tökéletesen működött.
Az emberek, ha elmagyarázzuk a helyzetünket, megértőek, és szívesen segítenek.
Természetesen nem kell azonnal közszemlére tenned a hallókészülékedet, és minden bemutatkozásnál megemlítened, hogy hallássérült vagy. Mindenki más ütemben jut el a hallássérülés felvállalásáig.
Mi most ebben próbálunk meg segíteni, azaz, hogy hogyan juthat el valaki fokozatosan a nyílt kommunikációig.
Vigyünk magunkkal szárnysegédet!
Ha még nem állunk készen arra, hogy megemlítsük egy társaságban, hogy éppen összeszokóban vagyunk az új hallókészülékünkkel, ha tehetjük, vigyük magunkkal egy olyan hozzánk közel álló ismerősünket, aki már tudja, hogy mi okozhat nehézséget számunkra a kommunikációban.
Ez egyrészt biztonságot ad számunkra a kezdeti időszakban, másrészt segítségünkre is lehet a kommunikációs nehézségeink áthidalásában.
Az első pozitív tapasztalatok és élmények pedig megerősíthetnek bennünket abban, hogy egyre bátrabbá váljunk, és segítséget kérjünk.
Mondjuk el csak egy embernek!
Néha olyan – például hivatalos – helyen lehet jelenésünk, ahová nem tudunk magunkkal vinni támogató ismerőst. Ilyenkor érdemes keresni egy számunkra szimpatikus jelenlévőt, akivel szóba elegyedünk, és akinek alkalomadtán megemlíthetjük, hogy hallókészülékünk van.
Meglepően nyitottan állnak az emberek ehhez az információhoz, és érdekli őket egy újfajta technológia. Arról nem is beszélve, hogy
Így máris szert tehetünk egy új ismerősre, akivel együtt tölthetjük a hivatalos eseményt.
Minden más – a biztonságérzet, a segítség – már csak ráadás.
Társuljunk kisebb csoportokhoz!
Nagyobb munkahelyi és társas összejöveteleknél komoly kihívást jelenthet háttérzaj mellett követni, hogy miről is folyik éppen a szó. Érdemes olyan kisebb csoportokhoz csapódni, akik a helyszín egy csendesebb részében beszélgetnek.
Így sokkal könnyebb bekapcsolódnia társalgásba, és könnyebb szólni is, ha kommunikációs nehézségeink akadnak.
Mindig van diszkrét megoldás!
Meglepő, hogy konferenciákon és előadásokon sok nagyothalló vendég azért nem használja az előadások megértését könnyítő vezeték nélküli technológiát, mert kellemetlennek érzik, hogy oda kell adniuk az adóvevőjüket az előadónak, és így beszélniük is kell mások előtt a hallásproblémájukról.
Erre jó megoldást jelenthet, ha előre felvesszük a kapcsolatot a szervezőkkel, és írásban jelezzük az igényeinket.
Így diszkréten, minél kevesebb ember bevonásával tudjuk rendezni ügyeinket.
Ugyanakkor érdemes bátorságot gyűjtenünk, és személyesen, akár a helyszínen megkérnünk az előadót, hogy csíptesse az inge gallérjához az adóvevőnket.
Azok, akik sokszor adnak elő, szinte mindig használnak mikrofont, így nem jelent számukra nehézséget az adóvevő használata sem.
Nem beszélve arról, hogy számtalan kérést kellett már teljesíteniük az előadásaik során, nem lesz számukra meglepő egy ilyesfajta odafigyelés sem.
Mondjuk ki, és átlagossá válik
]A legtöbbször az áll a hallgatás mögött, hogy úgy érzik, hogy nagyothallónak lenni mások szemében egy súlyos dolog. A valóság azonban más.
Ugyanis, amikor először vallanak színt, a környezet sosem reagál olyan drasztikusan, mint ahogyan azt elképzelték. Sokkal jellemzőbb a megértés.
Ennek érdekében érdemes minél egyértelműbben elmagyarázni, mit is jelent esetünkben a nagyothalló kifejezés. Magyarázzuk el pontosan, hogyan hallunk, és mi okoz számunkra nehézséget a kommunikációban. Fogalmazzuk meg konkrétan, mi jelent számunkra segítséget.
Az emberek jobban szeretik, ha tudják, mivel is állnak szemben pontosan, így tudnak hozzánk igazodni és segíteni.
Az őszinte kommunikációval csak nyerhetünk
Választhatjuk az elhallgatás útját, de nem érdemes. A nagyothalló lét és a hallókészülék felvállalása felszabadító tud lenni:
- könnyebbé válik a kommunikáció,
- elkerüljük a kínos helyzeteket,
- kevesebb frusztrációban lesz részünk,
- nem ítélnek meg tévesen,
- könnyebben juthatunk segítséghez,
- nem maradunk le semmiről,
- és nem utolsósorban jobbá válik az életminőségünk.
Válasszuk inkább a felszabadító, nyílt kommunikációt.
Az első lépések megtételében nagy segítség, ha sikerül a személyiségünkhöz is illő, dizájnos hallókészüléket választanunk. Kínálatunkban találhatóak diszkrét, a bőr- és hajszínhez igazodó hallókészülékek, de a színek kedvelői sem maradnak hoppon.
Ma már nemcsak a szemüvegek terén dönthet az ízlésének megfelelően, hanem a hallókészülék szaküzleteinkben is válogathat a kedvenc színei közül. Jelentkezzen be hozzánk hallásvizsgálatra, és találja meg az Ön személyiségéhez passzoló hallókészüléket!
Hagyj üzenetet